Vaccination

Hund

I grundvaccinationen för hundar ingår vaccin mot parvovirus (hundpest), valpsjuka, smittsam hepatit, samt kennelhosta. Första vaccinationen ges oftast vid 7-8 veckors ålder, nästa ges vid 12-14 veckors ålder och därefter vid 1 års ålder. Vart tredje år rekommenderas revaccination  med undantag kennelhosta som måste tas årligen för att ge bra skydd. Vaccin mot kennelhosta finns via intra-nasal administrering eller injektion. Skall din hund bo på hunddagis/pension så kräver de ibland en viss typ, kontrollera gärna detta innan ert besök.

I Sverige börjar vi se fler fall av infektionssjukdomen Leptospiros hos hundar dock anses det fortfarande ske sällan men om man önskar kan man vaccinera sin hund mot denna sjukdom. Den första vaccinationen ges från 6-9 veckors ålder och den andra vaccinationen vid 10-13 veckors ålder, därefter ska hundar revaccineras årligen. OBS! Denna vaccination täcker ej alla leptospiratyper som kan smitta.

För dräktiga tikar kan man vaccinera dem mot Herpesinfektion. Den första vaccinationen ska ges under perioden från att löpet börjar till senast 10 dagar efter förmodad parning. Andra vaccinationen ges 1-2 veckor före beräknad valpning. Revaccination bör ges vid varje dräktighet.

För hundar som ska resa utomlands krävs vaccination mot Rabies och att hunden har ett EU-pass. Första vaccinationen mot Rabies kan ges från 12 veckor ålder, därefter krävs revaccination vart tredje år (vissa länder kräver årlig vaccination). Det är 21 dagars karens innan man kan resa någonstans med sin hund som är nyvaccinerad mot Rabies.

För specifik information om din hund behöver ytterligare vaccinationer för resor utomlands bör du kontakta Jordbruksverket.

Katt

I grundvaccinationen för katter ingår vaccin mot kattpest och kattsnuva. Första vaccinationen ges oftast vid 8-9 veckors ålder, nästa ges från 12 veckors ålder och därefter vid 1 års ålder. Vart tredje år rekommenderas revaccination förutom för kattsnuva som måste tas årligen för att ge bra skydd. Är din katt över ett års ålder och ej vaccinerad tidigare så räcker en spruta och därefter revaccination enligt ovan nämnda schema.

För katter som ska resa utomlands krävs vaccination mot Rabies och att katten har ett EU-pass. Första vaccinationen mot Rabies kan ges från 12 veckor ålder, därefter krävs revaccination vart tredje år (vissa länder kräver årlig rabiesvaccination).

För specifik information om din katt behöver ytterligare vaccinationer för resor utomlands bör du kontakta Jordbruksverket.